Înălţimea mitei: bancnotă peste bancnotă, până la ultimul nivel al unui bloc cu 15-20 de etaje

Proiectul construirii unui pasaj suprateran la întâlnirea dintre Șoseaua de centură și DJ602, în dreptul comunei Domnești, este o dovadă a neputinței transpartinice a autorităților române. O intersecție care îi chinuie pe toți cei ce trec prin această intersecție, fie că vin dinspre București sau pe centură.

De ce nu s-a întâmplat nimic mai bine de zece ani? E greu de răspuns și, mai important, nu are cine să răspundă. Administrațiile locale implicate s-au tot schimbat în ultimii ani, pe la conducerea companiilor de stat care ar fi trebuit să proiecteze și să realizeze pasajul au trecut diverse persoane, mai mult sau mai puțin abilitate să le managerieze. „Sunt aici doar de… ani/luni și nu vă pot răspunde la întrebări. Nu am nicio vină pentru ce s-a întâmplat înaintea mea, nu pot să îmi asum greșelile sau tergiversările predecesorilor”, spun în cor reprezentanții instituțiilor responsabile. „Lacunele legislative” sunt un alt motiv invocat frecvent, alături de „responsabilitatea pentru această parte a proiectului revine altor autorități”.

loading...

În tot acest timp, nu se schimbă nimic, iar cei ce suferă sunt, bineînțeles, cei care plătesc impozitele, cei care fac proteste rămase fără ecou, cei care stau blocați în trafic zilnic cu orele. Nu, nu este o exagerare. Un drum de 25-30 de minute, până în centru, este parcurs dimineața în aproximativ o oră și jumătate, două ore. Returul, după ora 17.00, este similar ca timp consumat… Se adaugă și carburanți și poluare și nervi? Se adaugă!

Cam toată lumea implicată în această poveste, care numai de succes nu este, se concentrează pe crearea unui culoar pe care automobilele să ajungă mai repede în centrul Capitalei. Nimeni nu vine, însă, cu soluții alternative: un transport în comun robust, pe care să te bazezi la orice oră, renumitele parcări P+R (Park & Ride) care sunt pomenite din ce în ce mai des atunci când se vorbește despre descongestionarea traficului în București, conceperea unor curse locale pe calea ferată, care să preia călătorii din Ilfov și să-i aducă la Gara de Nord sau Gara Basarab. Dacă tot avem o cale ferată paralelă cu centura, de ce să nu o folosim?

Soluții alternative ar fi, costurile de realizare nu ar fi prea mari, cu siguranță nu ar depăși costul luminițelor de Paști din centrul Capitalei, se pare că doar dorința lipsește.

Tot căutând detaliile acestei „afaceri”, am dat peste un comunicat al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR – fostă CNADNR), care anunță demararea procedurii administrative pentru semnarea contractului cu asocierea S.C. STRACO GRUP S.R.L. – S.C. COMNORD S.A. – S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L., câștigătorul licitației.

Evident, am căutat și detalii despre firmele care vor netezi drumul spre centrul Capitalei și așa am dat peste informația că S.C. STRACO GRUP S.R.L. este în insolvență de doi ani, fapt care nu a împiedicat-o să aibă mai multe contracte cu statul, în diversele lui forme birocratice. Inutil să mai spun că licitația a fost contestată, că instanța a cerut companiei naționale să reevalueze oferta depusă de această firmă. Câștigător e numai cine trebuie. Așa să fie, să nu conteze că firma este în insolvență, iar peste doi ani să zburăm peste centură printr-un sens giratoriu suspendat, care seamănă mai mult cu naveta spațială Enterprise decât cu infrastructura rutieră din România.

În plus, sunt de notorietate legăturile dintre  S.C. STRACO GRUP S.R.L. şi fostul primar al Sectorului 1, Andrei Chiliman. Citez dintr-un material al Agerpres din iunie 2015, cu puțin înainte ca firma să intre în insolvență: „Anchetatorii au constatat că grupul infracțional, constituit din Andrei Chiliman, Vlad Moisescu, Ioana Costescu, consilier personal al primarului, și consilierul local Ion Brad, a obținut bani — plătiți numerar — de la SC Romair Consulting SRL — reprezentată de Boeru Gheorghe — 300.000 lei și de la SC Straco SRL — reprezentată de Traian Horpos și Alexandru Horpos — aproximativ 38,5 milioane lei, reprezentând 10% din plățile efectuate de către Primăria Sectorului 1 către această din urmă societate, în perioada 2007 — 2014, în baza contractelor încheiate cu instituția publică iar în schimbul banilor și-au traficat influența. ”

La prima lectură nu am realizat dimensiunea, dar apoi mi-a atras atenția un detaliu: suma de 38,5 milioane de lei ar fost plătită în numerar de Straco. Și mi-a venit ideea să calculez dimensiunea mitei pe care procurorii susţin că ar fi primit-o alesul Chiliman. Un teanc de 100 de bancnote de 100 de lei are o grosime de aproximativ 1-1,5 centimetri și o valoare de 10.000 lei. Împărțind cele 38,5 milioane la 10.000, obținem 3.850 de teancuri de bancnote. Ceea ce ne duce la o înălțime a mitei între 38,5 și 57.75 metri de bancnote de 100 de lei, adică un bloc cu 15-20 de etaje.

loading...

Comentarii

Comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *