EXCLUSIV | Cine e „prietenul Rusiei” din Romania care a realizat clipul de propaganda despre relatiile romano-ruse

Ambasadorul Federatiei Ruse la Bucuresti a dezvaluit recent ca, in ciuda a ceea ce se crede, controversatul clip despre istoria relatiilor romano-ruse nu a fost realizat de misiunea diplomatica, ci de  ”prietenii rusilor” din Romania. In plus, materialul nu ar reprezinta pozitia oficiala a Kremlinului, fiind doar ”interpretarea prietenilor din Romania”. Lumea Romaneasca va prezinta in exclusivitate identitatea ”prietenului” rusilor de la Bucuresti, autorul filmului care sustine ca „Romania s-a reconstruit economic si social cu ajutorul Uniunii Sovietice”.

„Vă pot dezvălui un secret: i-am rugat pe prietenii noştri din România să pregătească o contrainterpretare, dacă vreţi să o numim aşa (la campania Cuminţenia Pământului făcută de Papaya Advertising – n.r.). Nu vă spun că aceasta este o interpretare perfectă a istoriei. Aceasta este o interpretare a prietenilor noştri din România drept una pozitivă”, a marturisit ambasadorul rus Valeri Kuzmin, intr-un interviu publicat miercuri, 5 octombrie, de PaginadeMedia.ro.

loading...

Dar cine sunt acesti prieteni, pentru care relatiile romano-ruse din ultimul secol au reprezentat doar o colaborare avantajoasa Romaniei, multumita careia statul roman „si-a castigat independenta” si a beneficiat de „reconstructia economica si sociala”?

Dan Musetoiu, un prieten util

Fost jurnalist la Antena 1, Pro TV, TVR (corespondent la Detroit, SUA), National TV, B1Tv, The Money Channel (director de programe) si Publika TV (din Republica Moldova), Dan Musetoiu a anuntat in 2014 ca isi doreste sa lanseze in Romania un proiect media cu numele Russia Today.  Dupa ce a depus la OSIM, in urma cu doi ani, pe 29 august 2014, cererea de inregistrare a marcii ”Russia Today”, Musetoiu a devenit editorul site-ul russiatoday.ro, o platforma de stiri pro-rusesti.

Extras din Buletinul oficial de proprietate industriala, 29.08.2014
Extras din Buletinul oficial de proprietate industriala, 29.08.2014

Colaborarea cu rusii, cel putin aparent, nu a fost lipsita de neintelegeri. Intr-o prima faza, Musetoiu si echipa sa (Adrian Bancila, Ioan Buduca, Luiza Moldovan s.a.) au folosit folosit numele si identitatea vizuala a televiziunii rusesti RT (fosta Russia Today) pentru a se legitima: pana la lansarea „oficiala” site-ul russiatoday.ro redirectiona catre rt.com, pe pagina de facebook a proiectului se folosea sigla postului rusesc, iar Musetoiu vorbea despre un protocol de colaborare intre televiziunea Kremlinului si site-ul de la Bucuresti. In urma unui comunicat de presa al trustului moscovit, care infirma extinderea operatiunilor in Romania si prin care sanctiona folosirea neautorizata a simbolurilor grafice ale RT, Musetoiu a inlocuit fotografia de pe facebook, a renuntat chiar si la logo-ul cu denumirea completa si a schimbat structura grafica a site-ului. Abordarea editoriala a ramas, insa, aceeasi.

Dan Musetoiu, invitat la Expres National, televiziunea on-line detinuta de Catalin Beciu (fost secretar de stat, ALDE)
Dan Musetoiu, invitat la Expres National, televiziunea on-line detinuta de Catalin Beciu (fost secretar de stat, ALDE)

Pe site-ul detinut – inregistrat in nume personal, nu pe o societate comerciala sau non-profit – Dan Musetoiu si colaboratorii sai publica periodic stiri si opinii politice, urmarind doar cateva teme: combaterea oponentilor ideologici sau politici ai regimului de la Kremlin, difuzarea mesajelor rusesti (opiniile lui Dughin sunt numite ”profetii”) si  promovarea personajelor filoruse autohtone. Site-ul preia si fluxul de stiri al Centrului Rus de Cultura si Stiinta de la Bucuresti, transmis in rusa, cu scriere chirilica.

Dan Musetoiu si un imitator al lui Putin, la Moscova.
Dan Musetoiu si un imitator al lui Putin, la Moscova.

Clipul lui Musetoiu si facebook-ul ambasadei ruse

Insa Musetoiu nu se ocupa doar de modestul instrument de propaganda online. Realizarea clipului video care rescrie istoria relatiilor romano-ruse de dupa Primul razboi mondial sta marturie colaborarii eficiente dintre jurnalist si misiunea diplomatica rusa de la Bucuresti.

sursa: facebook.com/AmbasadaRusa
sursa: facebook.com/AmbasadaRusa

Concret, clipul lui Musetoiu a fost pentru prima data promovat chiar de Ambasada Rusiei intr-o postare pe facebook. In mesajul prin care se anunta donatia de 100 de euro pentru Cumintenia Pamantului, administratorii contului misiunii diplomatice au inserat si linkul catre videoclipul de pe youtube, incarcat de pe pe contul personal al lui Dan Musetoiu. De pe acelasi cont, Musetoiu publicase anterior trei spoturi ale The Money Channel, un clip rusesc, un reportaj privind atacul de artilerie de la Donetk si inregistrarea unui discurs de la o receptia a Ambasadei Rusiei.

Niciuna dintre aceste inregistrari, nici toate impreuna, macar, nu reusisera sa atraga atentia asa cum a facut-o clipul despre relatii romano-ruse: aproape 70.000 de vizualizari in mai putin de doua saptamani.

Clipul promovat de AMbasada Rusa pe facebook, incarcat pe youtube de Dan Musetoiu
Clipul promovat de Ambasada Rusiei pe facebook, incarcat pe youtube de Dan Musetoiu

loading...

Comentarii

Comentarii

2 comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *